Montaż napędu bramy – najczęstsze błędy
Brama garażowa lub wjazdowa z automatyką powinna być niezawodna i wygodna w użytkowaniu. Aby było to możliwe, należy starannie dobierać stosowane komponenty. Niezwykle ważny jest również sam montaż napędu bramy. Tutaj bez doświadczenia i odpowiedniej wiedzy dość trudno ustrzec się błędów. Sprawdź, na co uważać i upewnij się, że montaż napędu bramy garażowej lub wjazdowej przebiegnie prawidłowo!
Samodzielny montaż napędu bramy
Niestety samodzielny montaż napędu bramy zwykle okazuje się złym pomysłem. Jeśli nie masz doświadczenia lub automatyka nie jest wyposażona w dokładną instrukcję, lepiej zdaj się na fachowców. Ile kosztuje montaż napędu do bramy skrzydłowej, przesuwnej czy segmentowej? Niewiele – szczególnie jeśli zdecydujesz się na pomoc ekipy rekomendowanej przez sprzedawcę. To również mała kwota w porównaniu z kosztami, jakie mogą generować samodzielne, nieprzemyślane działania. Warto jednak również znać pozostałe częste błędy przy montażu napędu bramy, aby odpowiednio dopilnować pracy fachowców.
Zbyt wczesny montaż napędu bramy garażowej
Może się wydawać, że montaż bramy i napędu możliwie jak najwcześniej to świetny pomysł. Dzięki temu można zacząć korzystać z garażu jeszcze przed ukończeniem prac wykończeniowych, a sprzątanie stanie się łatwiejsze. Fachowcy wiedzą jednak, że nie jest to dobry pomysł. Bramę należy montować dopiero wtedy, gdy budynek jest wykończony. Najpierw trzeba położyć posadzkę, otynkować ściany boczne i wykończyć elewację. Dlaczego? Eliminuje to bowiem ryzyko uszkodzenia mechanizmów odpowiedzialnych za otwieranie i zamykanie bramy używanymi przy wykończeniu materiałami sypkimi. Dlatego też zbyt wczesny montaż napędu bramy garażowej może zwiększyć jego awaryjność i negatywnie wpłynąć na płynność działania. Ponadto wcześniejsze zamontowanie bramy może utrudnić i spowolnić prace wykończeniowe ze względu na konieczność zachowania szczególnej ostrożności.
Jeśli brama ma działać płynnie i być niezawodna, każdy element musi być precyzyjnie zamontowany. Dotyczy to również np. prowadnic, po których poruszają się bramy segmentowe czy przesuwne. Tylko wówczas napęd zapewni Ci oczekiwany komfort użytkowania.
Źle dobrane elementy napędu do bramy
Montaż napędu do bramy może być w zasadzie z góry skazany na porażkę, jeśli wybierzesz nieodpowiednie elementy. Napęd musi być dostosowany do masy bramy – w przeciwnym razie nie będzie prawidłowo działać, a w przypadku awarii naprawa gwarancyjna może być niemożliwa. Napęd powinien być kupowany „na wyrost” – przystosowany do obsługi większej masy. Dzięki temu nie będzie pracować w maksymalnym obciążeniu, a co za tym idzie – posłuży Ci znacznie dłużej i będzie niezawodny. Każdorazowo jego parametry trzeba jednak dobierać indywidualnie – najlepiej poradzić się doświadczonego fachowca, ponieważ w zależności od sposobu podnoszenia bramy pożądane będą inne cechy siłowników.
Oczywiście sama brama również musi być idealnie dopasowana do przygotowanego otworu. Jeśli będzie choćby minimalnie za duża, może to prowadzić do zacinania się bramy, a nawet uszkodzenia napędu. Za mała brama garażowa to z kolei problemy ze szczelnością, a więc izolacją termiczną. Niedopasowana brama może być też łatwiejsza do sforsowania przez złodzieja.
W przypadku bram wjazdowych należy też zwracać szczególną uwagę na klasę szczelności siłowników – rekomendowana to minimum IP65. Trzeba pamiętać, że są to elementy wystawione na działanie wszelkich warunków atmosferycznych. Montując siłowniki podziemne, również nie należy o tym zapominać – zdarza się bowiem, że wilgoć długo zalega w gruncie.
Czytaj również: Napęd do bramy skrzydłowej - jak dobrać i jak prawidłowo go zamontować?
Nieprawidłowy montaż elementów konstrukcyjnych
Obecnie często montuje się bramy garażowe, które poruszają się wzdłuż prowadnic – to np. bramy segmentowe. Aby napęd działał płynnie i nie był podatny na uszkodzenia, te elementy muszą być idealnie rozmieszczone i przymocowane. Duże znaczenie ma zastosowanie odpowiednich elementów montażowych – dzięki temu prowadnice będą stabilne. Należy również zadbać o ich idealne wypoziomowanie. Tylko wtedy montaż napędu do bramy ma szansę zakończyć się pełnym sukcesem.
Również montaż napędu do bramy przesuwnej osadzonej na prowadnicy wymaga starannego wypoziomowania i zamocowania tego elementu. Przed montażem automatyki do jakiejkolwiek bramy należy ręcznie sprawdzić, czy skrzydło płynnie się przesuwa. Niewyeliminowanie błędów na tym etapie może poskutkować późniejszymi ograniczeniami w użytkowaniu bramy.
Montaż napędu do bramy garażowej bez otwierania awaryjnego
Automatycznie otwierana brama to niesamowity komfort – dopóki, na przykład, nie dojdzie do awarii prądu. Wówczas w ekstremalnym wariancie tej sytuacji możesz zostać np. uwięziony w garażu. Dlatego też montaż napędu do bramy garażowej zawsze powinien obejmować również montaż systemu awaryjnego otwierania. Dlatego upewnij się, że mechanizm będzie można obsługiwać też ręcznie. Jest to szczególnie istotne, gdy do garażu nie ma innego wejścia. Instalacja takiego systemu nie jest skomplikowana, a potrafi zaoszczędzić wielu problemów. Warto o niej pamiętać również przy montażu napędu bramy wjazdowej. Można też zaopatrzyć się w system zasilania awaryjnego, ale jest to nieco bardziej skomplikowane rozwiązanie.