Montaż bram segmentowych – najczęściej popełniane błędy [INFOGRAFIKA]
Montaż bramy segmentowej w garażu, warsztacie lub budynku gospodarczym poprawia bezpieczeństwo oraz izolację obiektu, podnosi jego wartość i zapewnia komfort użytkowania. Inwestorzy doceniają ten typ bram garażowych również za funkcjonalność i estetykę. Jednak aby brama segmentowa wypełniała swoją rolę zgodnie z oczekiwaniami, najpierw trzeba ją prawidłowo zamontować. Jakie błędy mogą się pojawić się na etapie montażu i jak zminimalizować ryzyko ich wystąpienia? Przeczytaj nasz artykuł oraz zapoznaj się ze specjalną infografiką na końcu wpisu, która podsumowuje i porządkuje najważniejsze informacje.
Produkcja i montaż bram garażowych segmentowych na wymiar na terenie całej Polski – postaw na niezawodne rozwiązania BramTECH!
Na co zwrócić uwagę przed montażem bramy garażowej segmentowej?
Prawidłowy montaż bramy garażowej segmentowej zaczyna się od solidnego przygotowania do takiej instalacji. Zatem zanim przystąpimy do prac, powinniśmy w pierwszej kolejności wykonać poniższe czynności.
- Dokładnie zapoznać się z instrukcją montażu producenta, jej specyfikacją i oczywiście wymiarami.
- Konstrukcja bramy segmentowej jest na tyle ciężka, że należy wcześniej sprawdzić wytrzymałość ścian, do których będzie montowana, oraz upewnić się, że elementy złączne, które posiadamy, są dobrane zgodnie z normami budowlanymi do rodzaju zespalanych materiałów.
- Sprawdzić, czy nad wejściem i na suficie jest wystarczająco dużo wolnej przestrzeni, na której zmieści się brama garażowa w pozycji otwartej. Należy przy tym sprawdzić, czy ta powierzchnia jest gładka, bez wypukłości.
- Przygotować sprzęt ochronny i narzędzia do przeprowadzenia prawidłowego i precyzyjnego montażu. Wskazówki dotyczące właściwego przygotowania do prac montażowych znajdziemy w instrukcji montażu bramy segmentowej lub otrzymamy bezpośrednio od jej producenta.
Mocowanie i regulacja segmentowej bramy garażowej wymaga dużej dokładności. Najlepiej powierzyć to autoryzowanej i doświadczonej ekipie, a jeśli działamy sami – precyzyjnie stosować się do instrukcji montażu.
Bramy segmentowe i najczęściej popełniane błędy podczas ich montażu
Lata doświadczenia w produkcji i montażu bram segmentowych pozwoliły nam zebrać całkiem spory katalog błędów i newralgicznych etapów w trakcie instalacji bramy, które mogą przyczyniać się do nieprawidłowości oraz problemów w eksploatacji mechanizmu. Poniżej prezentujemy najczęściej powtarzające się nieprawidłowości oraz doradzamy, co zrobić, aby ich uniknąć.
1. Za mały lub za duży otwór do montażu bramy
Niedokładny pomiar i nieuwzględnienie wszystkich parametrów otworu wjazdowego spowodują złe dobranie wielkości bramy. W efekcie po zamontowaniu pojawi się problem związany z jej funkcjonalnością i obsługą, co może doprowadzić do zacinania się bramy podczas użytkowania, a nawet do awarii jej napędu.
Za mały otwór w stosunku do zakupionej bramy skutkuje niemożnością jej zamontowania.
Z kolei za duży otwór spowoduje nieszczelność i ucieczkę ciepła z pomieszczenia, co jest szczególnie istotne w ogrzewanych budynkach. Dodatkowo luzy mogą powodować jej niestabilność i problem z zamykaniem. Szczelina u dołu bramy może spowodować przedostawanie się wody deszczowej do środka pomieszczenia. Taka wolna przestrzeń stwarza również warunki dla potencjalnego włamywacza, który może próbować ją w tym miejscu wyważyć. Rozwiązaniem w takiej sytuacji może być montaż specjalnej uszczelki niwelującej niewielkie krzywizny.
Czyli najpierw dokładnie mierzymy, a dopiero potem zamawiamy!
Doświadczeni producenci bram segmentowych oferują możliwość skorzystania z konfiguratora bram. Bardzo pomocnego narzędzia, które w kilku krokach pomoże nie tylko dopasować parametry bramy garażowej, ale również dobrać niezbędne dodatki i sprawdzić orientacyjną cenę. Zajrzyj do konfiguratora na stronie BramTECH.
2. Montaż bramy w pomieszczeniu w stanie surowym
Instalacja bramy segmentowej (jak i każdej innej) w niewykończonym jeszcze budynku będzie przeszkadzać w zakończeniu prac. Dodatkowo substancje znajdujące się w zaprawie murarskiej, preparatach lub lakierach mogą trwale uszkodzić bramy.
Należy pamiętać, że mechanizm drzwi garażowych jest wrażliwy na pył i kurz. Tego typu osady remontowe wnikając w silnik do bramy segmentowej, powodują jej głośną i ciężką pracę, a nawet mogą doprowadzić do awarii. Zwłaszcza miejsca takie jak rolki w swoich uchwytach nie mogą być „zapieczone”, muszą się luźno obracać. Osady remontowe w prowadnicach czy sprężynach doprowadzą do złego funkcjonowania bramy i konieczności serwisu.
Dlatego montaż bramy segmentowej powinien mieć miejsce dopiero po otynkowaniu wnętrza i wykończeniu posadzki. Z kolei lżejsze prace, m.in. te związane z malowaniem ścian, można wykonać już po zamontowaniu bramy.
Rozwiązaniem może być zasłonięcie otworu płytą OSB na czas ukończenia prac remontowych, a docelowy montaż może nastąpić, gdy wszystko zostanie uprzątnięte.
3. Nierówno lub niestabilnie przymocowane prowadnice bramy segmentowej
Większość bram, niezależnie od sposobu otwierania, wymaga montażu stalowych ocynkowanych prowadnic. Ich nierównoległy montaż utrudni albo nawet uniemożliwi prawidłowe funkcjonowanie mechanizmu otwierającego, dlatego należy je bardzo starannie wypoziomować.
Z kolei za słabe i niestabilne mocowanie może być przyczyną wyważenia prowadnic i uszkodzenia bramy. W skrajnym przypadku wypadnięcie bramy z prowadnic zagraża także bezpieczeństwu użytkowników. Dlatego tak ważny jest dobór odpowiednich kołków montażowych. W żadnym wypadku nie można stosować kołków tzw. „szybkiego montażu”.
4. Źle zamontowane sprężyny
Ważny element każdej bramy segmentowej to układ sprężyn, dzięki którym nawet duże i ciężkie segmentowe drzwi garażowe możemy otworzyć ręcznie bez użycia znacznej siły. Montowane w różnych miejscach sprężyny, zawsze powinny zostać założone zgodnie z kierunkiem zwojów. Odwrotnie założona sprężyna zwiększa średnicę, przeskakuje na uchwycie, pozostaje też skręcona i pofalowana, co może prowadzić do jej uszkodzenia i konieczności wymiany. Należy też podkreślić, że źle zamontowana sprężyna nie nadaje się już do ponownego montażu, należy zakupić nową.
Brama z niepoprawnie założonymi sprężynami nie będzie działała prawidłowo. Dlatego jeszcze przed zamontowaniem napędu należy upewnić się, czy płaszcz bramy podnosi się lekko i bez oporów, otwierając go ręcznie. Jeśli test wypadnie pomyślnie, można założyć napęd, pamiętając, by jego regulacja była zgodna z zalecanymi przez producenta obrotami. To ważne, ponieważ poprawne wyważenie bramy jest odpowiedzialnością montażysty i ewentualne usterki wywołane błędami na tym etapie montażu bramy segmentowej nie podlegają reklamacji u producenta.
5. Niewystarczająca ilość miejsca pod sufitem
Wygodna w użytkowaniu automatyczna brama segmentowa garażowa wymaga odpowiednio dobranego rozwiązania konstrukcyjnego i zamontowania sprawdzonego napędu, który zagwarantuje jej długie oraz bezawaryjne funkcjonowanie.
Dobierając napęd, otwierającej się do góry i przesuwanej po prowadnicach wzdłuż sufitu bramy segmentowej, trzeba wziąć pod uwagę i sprawdzić:
- czy mamy wystarczająco miejsca pod sufitem, żeby zamontować prowadnice, po których będzie przesuwana brama;
- czy jest możliwość zamontowania w stropie gniazdka elektrycznego, do którego podłączymy napęd,
- czy na torze przesuwania się bramy, nie znajdują się takie elementy jak np. rury kanalizacji.
W przypadku niewystarczającej ilości miejsca pod sufitem, bramę trzeba zamontować na odpowiedniej konstrukcji niżej. A w przypadku problemów z podpięciem prądu pod sufitem, można pomyśleć o wyposażeniu bramy garażowej w napęd boczny. W Bramtech mamy dedykowane rozwiązania problematycznych sytuacji tego typu, m.in. aż 4 systemy montażu bramy segmentowej w zależności od wysokości nadproża.
fot. BramTECH Automatyczne systemy otwierania bram – odpowiednio dobrane rozwiązania znanych i sprawdzonych firm gwarantują długie oraz bezawaryjne funkcjonowanie bramy.